Vágjunk bele a hétvégi gyorskérdésem végeredményének, ami számomra rendkívül szomorú lett. Vagy talán mégsem? A Hotdog kérdőívére ugyanis nem a Second Life-ra fogékony réteg válaszolt - a Hotdog látogatóinak az életkora 11-23 év, bár volt egy 34 éves is, de ő nagyon kilógott. 17 fő válaszolt a kérdésemre, megpróbáltam őket és válaszaikat bekategorizálni.
Osztályokra akartam bontani a válaszokat aszerint, hogy hallott-e már róla, kipróbálta-e, mi alapján nem jött be neki, és hogy tökéletes ismeri-e. Az első kategóriába azok tartoznak, akik egyáltalán nem ismerik, nem is hallottak még róla. 8 főnek fogalma se volt arról, hogy miről van szó. Találgattak, hogy ez egy reinkarnációs izé talán, valaki meg csak azért válaszolt, mert mondani akart valamit ("első", "második", "harmadik" típusú válasz volt az én szememben), vagy mert vicces akart lenni, és bele akarta ütni az orrát.
A második kategória aki hallott róla, de ki se próbálta, hogy milyen. 4 fő, az okok viszont annál többfélék: nem érdekelte őt, sok rosszat hallott róla, elitéli, előnyösebbnek tartja a fizikai kapcsolatokat, vagy még nem érkezett el odáig, hogy kipróbálja, de érdekli a dolog.
A harmadik kategória az, aki ki is próbálta, de el is menekült a használatától. 4 fő, leginkább az ok a gépigény és a grafika közötti egyensúlytalanság. Az tény és való, hogy a gépigénye az SL-nek igencsak borsos, és cserébe nem igazán kapunk vissza semmit sem - de ez utóbbi nem a Lindenék hibája, hanem azoké, akik alkotják-formálják a világot. Talán egy olyan válasz született, aki úgymond amiatt csalódott az egészben, mert játékot várt tőle. Ebben a korosztályban ugyanis azt várják az SL-től, hogy ez egy játék, csak nem látják az értelmét. Volt olyan is, akinek a kliens angolsága miatt ment el a kedve a dologtól - neki van egy nagyszerű hírem, a kliens úgy jó háromnegyed éve már tud magyarul is!
A negyedik kategória az, aki pontosan tudja, miről szól ez az egész, legalábbis a válaszaiból én ezt olvastam ki. Most kapaszkodjatok meg: EGYETLEN fő volt, aki éretten állt hozzá a kérdéshez. Hogy miért ebbe a kategóriába soroltam őt, és nem az előzőbe, arra meg is van az okom: kipróbálta, huzamosabb ideig volt is benne, és ugyan maga az SL nem fogta meg (gondolom a grafika miatt), de pontosan tudja, hogy ez nem az SL-nek a hibája. Ráadásul válaszolt is egy nagyon kötekedőnek, és megvédte a válaszával az SL-t. Ez a személy a kérdőívben 4x is válaszolt, hangoztatva a saját véleményét. Azért nem mondtam 2 főt, mert ugyan neki is van fogalma a dolgokról, csak éppenséggel egy másik, hasonló játékban vesz részt. Csakhát az a játék részben hasonlít az SL-hez, sokkal inkább egy szerepjáték és egy közösségi hálózat ötvözete. Valamint ki se tudta próbálni - de szerintem tetszene neki...
Az SLHungary tagjai nem szálltak bele a kérdőívbe - talán azért, mert nem a Hotdog tagjai, vagy azért, mert nem kívántak hozzászólni, vitába szállni. Ez utóbbi miatt köszönöm, hogy nem így tettek, és így legalább képet kaphattam arról, hogy mások mit is tudnak a Second Life-ról. A közvéleménykutatás oka természetesen az volt, hogy lehetne-e egy magyar céget arra rávenni, hogy pénzzel támogassa-e az SL-beli magyar közösséget azzal, hogy reklámozási lehetőséget kapjanak cserébe. Viszont egy cég rögtön azzal kezdené, hogy csináljanak egy közvéleménykutatást, hogy mekkora lehet a célközönség. Ez a rövid teszt végülis meggyőzött arról, hogy az eredmény siralmas lenne...
Csakhogy a teszt nem is nevezhető relevánsnak, éppen azért, mert a választ adók fele hivatalosan be se léphetnének az SL-be, mert 18 éven aluliak. Van ugyan Teen változata is, de ha jól emlékszem, a Linden Labs még mindig nem oldotta meg, hogy az amerikaiakon kívül más is beléphessen...
Hátramaradt az én válaszom, amit a kérdőív vezetése során beígértem: mi szerintem a Second Life. Egy barátom azt válaszolta nekem annakidején, hogy ez tulajdonképpen a web3.0. A srác nem volt hülye, hanem IT-szakember, és valahol igaza is van - de inkább azt mondanám, hogy a Second Life egy webkettes platform 3D-ben. A Second Life mottója is ezt suggalja: "A te világod, a te képzeleted." A legelső mondat, amit fel lehet kutatni ezzel kapcsolatban: egy olyan világ, melynek a külsejét a benne lakók alakítják ki.
A Second Life egy játék? A játék fogalma alapján igen, hiszen játékos módon akár tanulhatunk is a segítségével, de sokan nem azt kapják, amit várnak tőle. A legtöbb számítógépes játékban az ember készen kapja a látványt, és a szájába rágják, hogy mi a játék célja. A Second Lifeban is vannak játékok, de ezeket a játékokat fel kell kutatni. Lehet itt is pl. lövöldözni, versenyautózni, szerepjátékozni is. Csak meg kell találni azt a személyt, aki szervez ilyet...
Sokan azt hiszik, hogy a "játék" célja az, hogy minél több L$-ünk legyen, és így elkezd mindenkit zaklatni azzal, hogyan lehet itt pénzt keresni. Én ebbe a dologba nem megyek bele: tény és való, hogy lehet vele pénzt keresni, de előbb-utóbb mindenki rájön, hogy valami egészen nagy ötlet kell ahhoz, hogy meg is éljen valaki belőle...
Az Internet is egyfajta játék, szórakozási forma. Valaki honlapokat böngész, emberekkel veszi fel a kapcsolatot, információkra vadászik. Ezt ugyanúgy megtehető a Second Life-ban is: bármi, ami érdekel, legyen az csillagászat, régészet, mesevilág megcsodálható itt is. Virtuális klubbokban közösségekbe bukkanhatsz, beszélgethettek, ismerkedhettek. Sőt, segítségével még nyelvet is tanulhatsz akár - és ugyebár a nyelvismeret ma már egy nagyon fontos dolog! Csodálatos világokat fedezhetsz fel. Mert ugyan a grafika szar, de vannak emberek, akik ennek ellenére megpróbálnak ebben a keretben olyan helyeket teremteni, amiknél mindenkinek eláll a szava...
Vannak ugyebár azok, akik honlapokat írnak. Megvalósítják önmagukat azzal, hogy blogírás által elmondják a véleményüket, szakmai lapokat írnak, megosztják fotóikat, zenéiket... Ezzel önmagukat valósítják meg, és ha egy igényt is kielégítenek vele, kapnak visszajelzést is, akkor meg még jobb, mert lesz, ami motiválja őket. Az SL-ben is így van: valaki pl. megalapította a U2Club-bot, és mindössze csak azért, mert imádja a U2-t. De valakik magát a U2 koncerteket emelték át az SL környezetébe... Valakiket a csillagászat érdekelt, így létrehoztak egy olyan helyet, ahol meteorok röpködnek a levegőben - mintha az űrben lennénk. De olyan is volt már, akit a sárkányok ihlettek meg, és létrehozta a Sárkányok Birodalmát.
Tehát mi az SL? Nem más, mint az önmegvalósítás, de ha erre nem vagyunk képesek, vagy nem akarunk sok energiát belefektetni, akkor az, amit megtalálunk benne. Olyan, mint az internet, csak 3D-ben...
Ha érdekel a Second Life, de még nem akarod kipróbálni, akkor figyeld a blogomat, és a másik mikro-blogomat, a Barangolásokat is, mert olyan helyeket próbálok mutatni, mely ellentéte annak a kialakult képnek, melyet a média suggalmazott. Amennyiben már bele is akarsz vágni, akkor látogass el az SLHungary-ra, melyen a magyarok már évek óta kialakult - bár egy kicsit széteső - közössége segíteni akar az elindulásban...
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Blogarchívum
-
▼
2009
(212)
-
▼
október
(20)
- Bud Spencer 80 éves
- Rubik kocka namégegyszer
- Halloween napra...
- Nem hallgatok rádiót, ill. a magyar zene harmadjára
- Mythbusters: figyelünk azért...
- Rob Halford téli dalai
- Becstelen brigantyk
- Képek a Burning Live-ról
- Új üzenőfal az Iwiw-en
- Burning Life láz...
- FAQ Az Időutazásról...
- Vimeo hack trükk SL-hez...
- A Csehek és szlovákok közössége II. rész
- A kérdőív eredménye: lesújtó...
- A vámpír, a vérfarkas és a szellem - Being Human
- Kérdés a Hotdogon!
- Érdekességek: Csehország in SL
- Geocaching SL-ben II.
- Geocaching Second Life-ban
- Hagyd el a könyved, hogy más is olvassa
- ► szeptember (25)
-
▼
október
(20)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése